Про стандарти на розміри шкільних меблів

Використання шкільних меблів, що відповідає санітарно-гігієнічним вимогам, має велике значення для забезпечення тривалої працездатності, правильного фізичного розвитку, профілактики порушення постави й зору у школярів. 

    У процесі навчальних занять організм учня отримує статичне навантаження, що обумовлено необхідністю тривалий час зберігати робочу позу.

Це навантаження різко збільшується у випадках неправильного підбору шкільних меблів, невідповідності її розмірів зросту учнів і іншим соматометричним параметрам. Одночасно виникають умови, що сприяють розвитку короткозорості та її прогресуванню, порушенню постави. Гігієнічні вимоги, пропоновані до шкільних меблів, у першу чергу, стосуються її розмірів. 

   Спеціальними вимірами було встановлено, що середні величини окремих параметрів тіла, які служать для нормування основних розмірів шкільних меблів, і їхнього співвідношення, при коливанні росту дітей і підлітків у межах п'ятнадцяти сантиметрів, істотно не відрізняються. Тому для школярів був прийнятий розподіл ростової шкали з інтервалом в 15 см. 

    В таблиці 1 наведено дані про співвідношення між зростом дитини та висотою учнівських столів та стільців. 
 

    Таблиця 1. Зростові групи учнівських столів та стільців

Кольорова позначка Зростова група Висота стола / стільця, Н, мм Зріст учня в см Для якого класу рекомендовано
  Оранжева   I 460/260 100/115 <1
  Фіолетова   II 500/300 115/130 <1
  Жовта   III 580/340 130/145 <1
  Червона   IV 640/380 145/160 1-3
  Зелена   V 700/420 160/175 4-7
 

Блакитна

 

VI

760/460

>175

8-11

   У шкільних меблях обов'язково повинне бути витримане правильне співвідношення основних елементів: висоти стільниці стола й стільця (лави) зі спинкою. 

    Відстань (по вертикалі) від заднього краю стола до сидіння - дифференція - дорівнює різниці висот сидіння та ліктя вільно опущеної руки сидячого школяра з додаванням 5,0-6,0 см. Занижена або завищена дифференція змушує школяра опускати або піднімати праве плече під час письма, що приводить до асиметрії тіла та скривлення хребта, а також до неприпустимого скорочення або збільшення відстані від очей до книги (зошита). 

    Відстань (по горизонталі) між краєм стільниці стола і краєм сидіння стільця - дистанція сидіння - повинно бути тільки від'ємною (не менш 4-х і не більше 8-ми см). При нульовій і особливо позитивній дистанції школяр, для правильного розміщення передпліччя на столі, змушений тягтися вперед; робоча поза стає незручної, створюються умови, що збільшують статичне навантаження й прискорюють стомлення. 

     У класі, обладнаному світлими меблями (обробка зі збереженням текстури), у той самий час дня, при однаковій орієнтації вікон і фарбуванні стін освітленість на 20% вище, ніж у класі, обладнаному партами (столами), пофарбованими в чорний або коричневий кольори. Тому серед усіх розмаїть кольорової гамми ДСП найбільш доцільно використовувати кольори „Бук Баварія” та „Вишня Оксфорд”.